نام‌جو

دف دیوانه سابق

نام‌جو

دف دیوانه سابق

قوی یا کلمه‌ای برای خر شدن

دوشنبه, ۱۹ دی ۱۴۰۱، ۰۱:۱۲ ق.ظ

۱۴۰۱/۱۰/۱۸

 

روزهای سخت، مردان قوی می‌سازد و مردان قوی، زندگی آسان؛ زندگی آسان، مردان ضعیف می‌سازد و مردان ضعیف، روزهای سخت - از فرهنگ‌ عامه و ناشناس

 

هرچیز که تو را نکشد، قوی‌ترت می‌کند با صحیح‌تر: آن‌چه مرا از پای در نیندازد قوی‌ترم می‌سازد - نیچه - غروب بتان - داریوش آشوری

 

خلاصه. کاری از دستمان بر نمی‌آید جز دلداری دادن به خودمان. که ای آقا می‌گذرد و رهایش کن و فلان و بیسار؛ قوی خواهی شد و فلان خواهی کرد. همه‌ش باد هواست برادر. تمام و کمالش زمزمه‌های یاسین‌گونه است. می‌گویند تا خودشان را از شر صدایت راحت کنند. می‌خواهند شکل آدمی باشند که درک می‌کند و پای صحبتت می‌نشیند ولیکن تا وقتش می‌رسد می‌خواهند برای «بهتر شدن حالت» بحث را عوض کنند. این بحث تمام زندگی ماست؛ چه را می‌خواهید عوض کنید؟ اصلاً فکر کردید چه پخی هستید که حق دارید بگویید به چه فکر کنیم و به چه نه. مدام در تهوع اطراف هستم. باردار شده‌ام و نمی‌دانم کی قرار است این تفاله را تف کنم. خلط زهرآلود را بیرون بی‌اندازم ولی به یاد شعر قدیمی دوستی ناشناس، اگر به بیرون تف کنم به درون تف کرده‌ام، زیرا من متعلق به درونم نه بیرون.

حقیقتش مدام با خودم می‌گویم: کیست می‌رقصد به سوی این دل آرام، ناآرام. (رضا براهنی) 

فشار کاری این روزها شده است تنها دلخوشی‌ام. این‌که هنوز می‌توانم در مترو شوپنهاور و تالستوی بخوانم هم باعث می‌شود حس بودن کنم. این‌که هنوز می‌توانم بدون توجه به دیگران کف مترو لش کنم و غرق شوم در صدایی که می‌گوید: رفتم در میخانه عزیزم... خوردم دوسه پیمانه

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۱/۱۰/۱۹
نام جو